BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, May 6, 2010

Latest Tech of Dinding Tahan Gempa...

Beberapa minggu yang lepas, aku telah melawat ke sebuah tapak pembinaan rumah kepunyaan one of my dearest(SAAz) bos relatives..waa panas teriknyer waktu tu..aku difahamkan pembinaan rumah ni menggunakan panel..panel? aku pon macam tak pernah jek..selamat ke? waduh2 setelah aku amati rupanya panel yang digunakan adalah kepingan polisteryne yang di apit dengan dawai besi(wire mesh)...Setelah disusun menjadi dinding dan di simen, rupenya sama macam dinding biasa tetapi lebih nipis berbanding dinding bata(bricks) .so aku pun cuba surf mengenai kekuatan dinding panel ni .Panel dinding jenis ini ilham dari permasalahan gempa bumi yang mereka alami di Indonesia..So ni sedikit info yang berjaya dikumpul...Disebabkan technology ini berasal dari Indonesia, bahasa dia pun ade lain laaa..Aku rasa da banyak orang guna tech diorang tapi aku jek tak tau wakaka..



b-panel® terbuat dari apa?
1. b-foam® EPS (Expanded polystyrene)
Lapisan b-foam® EPS yang berada di antara dua lapisan Wiremesh.
Berfungsi sebagai bekisting, peredam suara dan thermal insulator.

2. Welded Wiremesh
Wiremesh non galvanis (diameter 3 mm).
Dibuat dengan spacing 8 cm x 15 cm.
Berfungsi sebagai penguat, pengaku, dan pengikat beton.

3. Connector Wire
Connector wire menembus EPS, dilas pada wiremesh.
Konektor ini menggunakan wire galvanis.
Berfungsi sebagai penghubung antara dua lapisan wiremesh

4.Plaster concrete
ketebalan 3mm disetiap sisi

Antara kebaikannnyer mengikut syarikat pengeluar asal, antaranya;
Light-weight
Fast and Easy installation
Saves time and money
Sound and Thermal Insulator
Able to withstand storms and earthquakes
Fire retardant and water resistant
humidity and turmite resistant
Energy saving
Flat and smooth surface, easier for finishing
Flexible, suitable for most building designs

Panel ni still kena import lagi la...takder buat local ker

nway, B-panel ada page sendri kat Facebook...lawat page dia http://www.facebook.com/pages/b-panel/230599835424?v=wall#!/pages/b-panel/230599835424

1 comments:

rabia-adawiah musa said...

cewah!!
dah gaya blog researcher jek!
hehehe...